......It's difficult to comment upon this one. It wasn't at all what I waited for. Because Angela cancelled. again. All three performances. But I went anyway. For maestro Armiliato and for James Valenti. And I had a very nice suprise. Mr Lado Ataneli playing the part of Giorgio Germont. Absolutely incredible. He was by far the star of the evening. What a deep and strong voice. I'm lucky. I'll see him again this fall here in Bucharest.
conductor Marco Armiliato
director Götz Friedrich
stage-design Frank Philipp Schlößmann
costume-design Klaus Bruns
lighting Ulrich Niepel
chorus-master Thomas Richter
choreographer Klaus Beelitz
Violetta Valéry Carmen Giannattasio
Alfredo Germont James Valenti
Giorgio Germont Lado Ataneli
Flora Bervoix Julia Benzinger
Annina Martina Welschenbach
Gaston Gregory Warren
Baron Douphol Lenus Carlson
Marquis D'Obigny Nathan Myers
Doktor Grenvil Ante Jerkunica
Giuseppe Thomas Blondelle
orchestra Orchester der Deutschen Oper Berlin
choir Chor der Deutschen Oper Berlin
......So, as I usually do, I wrote some comments about that night. In Romanian. So please use Google Translate.
......Nici nu stiu ce sa zic. O mare parere de rau. Fata de partea culturala, desigur. Orasul mi-a placut mult. E spatios, sunt multe de vazut si am nimerit de 1 mai. Sarbatoare si la ei. Cu muzica, gratare. Frumos.
......Dar fara Rolando si Angela nu a fost la fel (pe ei ma dusesem sa-i vad si amandoi au anulat concertele). Imi pare rau de Rolando. Cred ca ii e greu sa anuleze tot. Dar mai bine se face bine si canta la anul. La opera era un anunt pe usa cum ca Angela Gheorghiu nu canta pe 1 si pe 5. Iar inauntru era un monitor pe care scria ca doamna care o inlocuieste va cant ape 1,5 si 8. Poate cineva are bafta sa o vada totusi. Mai am o speranta. La anul la Londra. De Traviata vorbesc.
......Cladirea operei e destul de ciudata. Nu e foarte noua, dar e mai moderna. Aduce cu un teatru obisnuit. O sa vedeti pozele. Singurul lucru care o leaga de o opera traditionala este cortina de catifea rosie. Dar acustica e buna. Si fosa e descoperita. Orchestra nu a fost mare. Dar a sunat la mare arta. Cu maesrul Armiliato "at the pit" nici nu se putea altfel. A dus piesa pana la sfarist, ajutand solistii si acoperind micile greseli.
......Acum solistii. Plusuri si minusuri.
......Violeta. Mie una nu mi-a placut. Vocea aducea foarte mult ce cea a lui Renee Fleming in Traviata. O voce un pic grava, cu sunete luate un pic pe dedesubt. Plus ca avea o miscare ciudata a capului. Lasa foarte mult barbia in piept cand lua gravele. Nu prea o avantaja. Nici ca aspect nici la sunet. Acutele i-au iesit, atunci cand nu le-a tipat. Mai slabut la capitolul actorie. Miscari fortate, cu ochii permanent la dirijor. Exact ce nu imi place mie.
......Dar partea cea mai urata a fost ca desi e italianca, nu am inteles nimic din ce zicea. Se auzeau cuvinte clare din cand in cand. Si era cu atat mai evident in duet sau trio, cand ceilalti rosteau cum trebuie. Un lung sir de aaa, eee, ooo. La aaa a stat cel mai bine. Mai ales pe acute. Una peste alta, nu. Nu suporta comparatie cu Angela. De fapt nici nu mi-am propus sa le compar, ca iesea din start in dezavantaj. Lumea nu prea a aplaudat ariile. Doar la sfarsit. Dupa Adio del passato si Parigi o cara a fost o tacere mormantala. L-am vazut pe dirijor pe monitor (erau unul in stanga si unul in dreapta scenei, agitate de primul balcon) ca a terminat fraza muzicala si a lasat mainile in jos. In asteptarea aplauzelor, desigur. Probabil a fost si el suprirns ca nu s-a auzit nici musca. Asta spune destul de multe. E unul din punctele importante ale operei. Well…
......Alfredo, James Valenti. Mi-a placut. Prezenta placuta, voce clara, cu volum. Dar si el, la partea cu acutele a dat-o un pic pe langa. Dar sigur poate mai mult. Si i-ar fi facut fata cu brio Angelei.
......Germont tatal. Lado Ataneli, extraordinar. De nota 20. A facut tot spectacolul. Si a fost rasplatit cu cele mai multe aplauze. A fost genial in actul 2. Aplauze peste aplauze, la fiecare interventie. Mi s-a parut ca seamana cu Jose Cura. Daca ii mai adaugam lui Cura imaginar vreo 10 ani.
......Flora si ea un pic depasita de situatie. Nu are foarte multe interventii dar nu cine stie ce voce. Atat.
......Decorul simplu. La inceputul actului 1, pe urvertura, pe scena este doar un pat in care daorme Violeta. Cand intra corul este imbracata de Anina cu un fel de… capot.. peste camasa de noapte alba. Capot rosu, desigur. Devine deja cliseu. Pe laturile scenei si in spate sunt niste usi foarte inalte. Pe post de usa/fereastra. Care se deschid/inched dupa necesitati. Decorul ramane acelasi pana la final. Apare la petrecerea de la inceput, apoi in casa Violetei in prima parte a acutului doi. Doar ca acum usile din spate sunt deschise si se vad niste trunchiuri de copaci. Partea a doua din actul doi nu mi s-a parut reusita. Pentru ca nu aveau timp sa pregateasca actul 3, acea scena a petrecerii care se presupune ca are loc intr-un loc luxos are ca décor niste usi scoase din balamale. Cateva scaune si mese de care sepoate scapa usor si niste perdele rosii ale caror sens nu l-am inteles. La fel si in actul 3. usile scoase din balamale raman si in plus apar niste scaune rasturnate si patul de la inceput. Cu tot cu violeta in el. De data asta pe fundal ramane copacii dar sunt restezati. Si mai apar… niste pietre de mormant. Mi s-au parut mie. Ca si cum nu era suficient textul operei. Un pic exagerat. Nu cred ca i-a costat prea mult punerea in scena.
......Din nou o parte buna. A fost doar o singura pauza, intre prima si a doua parte a actului 2. In rest au facut pauze scurte pentru schimbarea decorului. A, si a lipsit baletul din actul 2. O parte din membri corului au si dansat. Nereusit. Au si ei angajati “over 50”. In mod normal ar da bine. Dar in partea asta cu dansatul, nu. Sa ramana la cantat, ca a sunat foarte bine.
......Vai, si ce era sa uit. Prima data de cand vad traviata au intrat doi interpreti unul peste altul. Chiar inainte de brindisi . Cand corul zici ..si, si, a te,un brindisi …marchizul avea ceva de zis. 2 cuvinte. Si le-a zis peste replica lui alfredo. Armiliato s-a prins repede si orchestra a intarziat primele acorduri in brindisi , timp in care marchizul a mai zis o data replica. Cine nu s-a prins, aa est. Dar nu a fost prea greu. Pentru ca pe marchiz l-a pufnit rasul. Si oricum lumea se uita la el. Ca era negru. Si mult mai scund decat Alfredo care era fix langa el. Huh.
......Ca o concluzie. Nu prea m-a impresionat. Nici locatia, nici prestatia. Mai putin baritonul si Armiliato. Lui oricum nu as avea ce sa-i reprosez. Dar nu imi pare rau ca am mers. E o experienta.
......And now some photos. For those who never got there to see how Deutsche Oper Berlin looks like.
director Götz Friedrich
stage-design Frank Philipp Schlößmann
costume-design Klaus Bruns
lighting Ulrich Niepel
chorus-master Thomas Richter
choreographer Klaus Beelitz
Violetta Valéry Carmen Giannattasio
Alfredo Germont James Valenti
Giorgio Germont Lado Ataneli
Flora Bervoix Julia Benzinger
Annina Martina Welschenbach
Gaston Gregory Warren
Baron Douphol Lenus Carlson
Marquis D'Obigny Nathan Myers
Doktor Grenvil Ante Jerkunica
Giuseppe Thomas Blondelle
orchestra Orchester der Deutschen Oper Berlin
choir Chor der Deutschen Oper Berlin
......So, as I usually do, I wrote some comments about that night. In Romanian. So please use Google Translate.
......Nici nu stiu ce sa zic. O mare parere de rau. Fata de partea culturala, desigur. Orasul mi-a placut mult. E spatios, sunt multe de vazut si am nimerit de 1 mai. Sarbatoare si la ei. Cu muzica, gratare. Frumos.
......Dar fara Rolando si Angela nu a fost la fel (pe ei ma dusesem sa-i vad si amandoi au anulat concertele). Imi pare rau de Rolando. Cred ca ii e greu sa anuleze tot. Dar mai bine se face bine si canta la anul. La opera era un anunt pe usa cum ca Angela Gheorghiu nu canta pe 1 si pe 5. Iar inauntru era un monitor pe care scria ca doamna care o inlocuieste va cant ape 1,5 si 8. Poate cineva are bafta sa o vada totusi. Mai am o speranta. La anul la Londra. De Traviata vorbesc.
......Cladirea operei e destul de ciudata. Nu e foarte noua, dar e mai moderna. Aduce cu un teatru obisnuit. O sa vedeti pozele. Singurul lucru care o leaga de o opera traditionala este cortina de catifea rosie. Dar acustica e buna. Si fosa e descoperita. Orchestra nu a fost mare. Dar a sunat la mare arta. Cu maesrul Armiliato "at the pit" nici nu se putea altfel. A dus piesa pana la sfarist, ajutand solistii si acoperind micile greseli.
......Acum solistii. Plusuri si minusuri.
......Violeta. Mie una nu mi-a placut. Vocea aducea foarte mult ce cea a lui Renee Fleming in Traviata. O voce un pic grava, cu sunete luate un pic pe dedesubt. Plus ca avea o miscare ciudata a capului. Lasa foarte mult barbia in piept cand lua gravele. Nu prea o avantaja. Nici ca aspect nici la sunet. Acutele i-au iesit, atunci cand nu le-a tipat. Mai slabut la capitolul actorie. Miscari fortate, cu ochii permanent la dirijor. Exact ce nu imi place mie.
......Dar partea cea mai urata a fost ca desi e italianca, nu am inteles nimic din ce zicea. Se auzeau cuvinte clare din cand in cand. Si era cu atat mai evident in duet sau trio, cand ceilalti rosteau cum trebuie. Un lung sir de aaa, eee, ooo. La aaa a stat cel mai bine. Mai ales pe acute. Una peste alta, nu. Nu suporta comparatie cu Angela. De fapt nici nu mi-am propus sa le compar, ca iesea din start in dezavantaj. Lumea nu prea a aplaudat ariile. Doar la sfarsit. Dupa Adio del passato si Parigi o cara a fost o tacere mormantala. L-am vazut pe dirijor pe monitor (erau unul in stanga si unul in dreapta scenei, agitate de primul balcon) ca a terminat fraza muzicala si a lasat mainile in jos. In asteptarea aplauzelor, desigur. Probabil a fost si el suprirns ca nu s-a auzit nici musca. Asta spune destul de multe. E unul din punctele importante ale operei. Well…
......Alfredo, James Valenti. Mi-a placut. Prezenta placuta, voce clara, cu volum. Dar si el, la partea cu acutele a dat-o un pic pe langa. Dar sigur poate mai mult. Si i-ar fi facut fata cu brio Angelei.
......Germont tatal. Lado Ataneli, extraordinar. De nota 20. A facut tot spectacolul. Si a fost rasplatit cu cele mai multe aplauze. A fost genial in actul 2. Aplauze peste aplauze, la fiecare interventie. Mi s-a parut ca seamana cu Jose Cura. Daca ii mai adaugam lui Cura imaginar vreo 10 ani.
......Flora si ea un pic depasita de situatie. Nu are foarte multe interventii dar nu cine stie ce voce. Atat.
......Decorul simplu. La inceputul actului 1, pe urvertura, pe scena este doar un pat in care daorme Violeta. Cand intra corul este imbracata de Anina cu un fel de… capot.. peste camasa de noapte alba. Capot rosu, desigur. Devine deja cliseu. Pe laturile scenei si in spate sunt niste usi foarte inalte. Pe post de usa/fereastra. Care se deschid/inched dupa necesitati. Decorul ramane acelasi pana la final. Apare la petrecerea de la inceput, apoi in casa Violetei in prima parte a acutului doi. Doar ca acum usile din spate sunt deschise si se vad niste trunchiuri de copaci. Partea a doua din actul doi nu mi s-a parut reusita. Pentru ca nu aveau timp sa pregateasca actul 3, acea scena a petrecerii care se presupune ca are loc intr-un loc luxos are ca décor niste usi scoase din balamale. Cateva scaune si mese de care sepoate scapa usor si niste perdele rosii ale caror sens nu l-am inteles. La fel si in actul 3. usile scoase din balamale raman si in plus apar niste scaune rasturnate si patul de la inceput. Cu tot cu violeta in el. De data asta pe fundal ramane copacii dar sunt restezati. Si mai apar… niste pietre de mormant. Mi s-au parut mie. Ca si cum nu era suficient textul operei. Un pic exagerat. Nu cred ca i-a costat prea mult punerea in scena.
......Din nou o parte buna. A fost doar o singura pauza, intre prima si a doua parte a actului 2. In rest au facut pauze scurte pentru schimbarea decorului. A, si a lipsit baletul din actul 2. O parte din membri corului au si dansat. Nereusit. Au si ei angajati “over 50”. In mod normal ar da bine. Dar in partea asta cu dansatul, nu. Sa ramana la cantat, ca a sunat foarte bine.
......Vai, si ce era sa uit. Prima data de cand vad traviata au intrat doi interpreti unul peste altul. Chiar inainte de brindisi . Cand corul zici ..si, si, a te,un brindisi …marchizul avea ceva de zis. 2 cuvinte. Si le-a zis peste replica lui alfredo. Armiliato s-a prins repede si orchestra a intarziat primele acorduri in brindisi , timp in care marchizul a mai zis o data replica. Cine nu s-a prins, aa est. Dar nu a fost prea greu. Pentru ca pe marchiz l-a pufnit rasul. Si oricum lumea se uita la el. Ca era negru. Si mult mai scund decat Alfredo care era fix langa el. Huh.
......Ca o concluzie. Nu prea m-a impresionat. Nici locatia, nici prestatia. Mai putin baritonul si Armiliato. Lui oricum nu as avea ce sa-i reprosez. Dar nu imi pare rau ca am mers. E o experienta.
......And now some photos. For those who never got there to see how Deutsche Oper Berlin looks like.
Deutsche Oper is in Western Berlin
Picture from Traviata from the last season. Anna&Piotr
Inside the operahouse
The foayer
The stage seen from the balcony
The end of first acte
The end, just before curtain call
The first curtain call.
The flowers came from the public. Maestro Armiliato was kind enough to give them to Carmen
Marco Armiliato
Lado Ataneli
James Valenti
Carmen Giannattasio
Again Marco Armiliato
Everybody coming back on stage for the third time
......Interesting, but I've seen better. The next day I left to Vienna. And I saw Traviata again. Anna Netrebko& Josep Calleja. Waaaaaaaaaaay better.
No comments:
Post a Comment